Pemahaman Descriptive Text Dengan Contoh Dan Pertanyaan
Selamat datang kembali di sekolah dan kamu akan mendapat tugas belajar, beberapa mata pelajaran menunggu untuk dipelajari bersama dengan gurumu khususnya bahasa Inggris. Sangat menyenangkan dan menantang mempelajari teks dalam bahasa Inggris dengan beberapa topik teks yang beragam dan bervariasi, mengenai pemahaman, struktur dan melalui contoh-contoh pertanyaan dengan jawabannya.
Jika dilihat dari kurikulum 2013, mata pelajaran yang diajarkan khususnya mata pelajaran Bahasa Inggris mengalami sedikit perubahan dalam alokasi waktu bahan ajar. Pada kurikulum KTSP, materi pembelajaran teks bahasa Inggris mendapat alokasi waktu yang cukup banyak. Materi pembelajaran teks bahasa Inggris secara umum membahas lebih lanjut tentang pengertian dan struktur teks bahasa Inggris.
Sedangkan pada kurikulum 2013, materi pembelajaran teks bahasa Inggris sangat beragam dan lebih detil, untuk itu kalian para siswa diharapkan dapat mempelajari teks dengan mudah dengan berlatih untuk menjawab pertanyaan-pertanyaan yang berkaitan dengan topik yang dipelajari. Belajar Teks Bahasa Inggris dengan Pemahaman dan Contoh pertanyaan Descriptive Text secara mudah.
Belajar Teks Bahasa Inggris Teks Deskripsi / Descriptive Text
Pada dasarnya penjelasan tentang teks deskriptif adalah teks yang bertujuan untuk menjelaskan, menggambarkan atau menguraikan sesuatu. Sesuatu ini bisa berbentuk apa saja, baik itu binatang, benda, lokasi, dan lain sebagainya. Biasanya teks deskriptif ditandai dengan penggunaan tenses yang mudah dan fokus pada satu objek tertentu. Objek tersebut kemudian dibahas kembali secara lebih rinci dalam teks deskriptif.
Kemudian apakah ada bedanya dengan teks recount? Sekilas kalian akan melihat contoh recount text yang bermakna menceritakan kembali sebuah cerita yang terjadi di masa lalu dengan menggunakan bentuk past tense. Sementara descriptive text menggambarkan suatu hal secara lebih detail.
Pengertian Teks Deskripsi / Descriptive text
Descriptive text / teks deskripsi juga dapat diartikan teks yang memberikan informasi untuk menggambarkan bagaimana sesuatu atau seseorang yang dapat dilihat. Dalam penulisan teks ini menggunakan kata-kata untuk menggambarkan sesuatu benda atau seseorang seperti apa adanya atau aslinya. Teks deskriptif juga berisi informasi untuk memberikan fakta-fakta tentang bagaimana menggunakan tata bahasa yang benar sesuai dengan aturan serta bagaimana seharusnya teks ini digunakan.
Dalam membuat descriptive text yang baik, kalian tidak perlu menggunakan kata-kata yang terlalu formal dan dapat membuat lebih seperti menceritakan kisah hidup seperti kita sedang menceritakan kisah kita ke orang lain. Apakah kalian sering merasa bahwa belajar bahasa Inggris itu sulit? Apakah kalian merasa lelah karena sudah mati-matian belajar bahasa Inggris, tetapi hasilnya nihil? Buanglah semua pikir negatif itu karena semua masalah pasti ada solusinya.
Bahan materi seperti artikel dan bacaan teks tentunya akan mengubah pola pikir kalian. Dalam materi ajar tersebut akan menjelaskan banyak hal tentang belajar bahasa Inggris yang efektif, kebiasaan yang harus dihindari dan diterapkan. Tentunya dengan materi bahan belajar ini, pembelajaran bahasa Inggris kalian akan semakin efektif dan membuahkan hasil.
Generic Structure Descriptive Text
Tujuan descriptive text adalah menggambarkan, mengungkapkan juga mendeskripsikan suatu ciri-ciri, baik itu pada benda, hewan, tempat dan lain-lain. Descriptive text juga dibuat tanpa melakukan riset secara detail sebelumnya, jadi penulis hanya perlu menuliskan cerita berdasarkan pada apa yang dilihat dan didengarkan.
Struktur teks deskripsi:
1. Identification
Identification (identifikasi) adalah pendahuluan, berupa gambaran umum tentang suatu topik. Misalnya pada: My supporter is Duke of Edinburgh. he’s my acquaintance. (Teman baik saya adalah Duke of Edinburgh. Hawkeye State adalah teman kelas saya).
2. Description
Pengertian Descriptive text (deskripsi) adalah berisi ciri-ciri khusus yang dimiliki benda, tempat, atau bagaimana suatu benda dideskripsikan. Misalnya sifat-sifat, tampilan fisik, dan hal lain yang kemudian dituliskan dengan spesifik.
Ciri-Ciri Descriptive Text
Ciri-Ciri Descriptive Text sendiri di antaranya:
1. Pada Verb yang digunakan adalah attribute verb, seperti be (am, is, are);
2. Tense yang digunakan adalah easy tense dan
3. Hanya berfokus pada satu objek saja.
Unsur-Unsur Descriptive Text
1. Noun
Menggunakan kata benda principle spesifik, seperti misalnya my cat, my swain, monument, Selain itu, sering juga menggunakan adjective (kata sifat) untuk memperjelas penggunaan noun atau kata benda, seperti a giant house, a sensible student, associate degree independence lady.
2. Menggunakan kata kerja dasar atau bentuk pertama (verb 1) serta menggunakan kata kerja principle dapat menunjukkan kepemilikan atau keadaan sebuah objek. Descriptive text menggunakan simple tense karena descriptive text menceritakan sebuah fakta Iranian language objek principle dideskripsikan. Misalnya My workplace has twenty two floors, Azka is pretty, dan masih banyak lagi.
3. Action Verbs
Menggunakan kata kerja principle menunjukkan sebuah kegiatan atau sebuah aktifitas principle bisa dilihat. Misalnya, sleep, walk, sing, dance dan masih banyak lagi.
4. Figurative Language
Menggunakan bahasa Indonesia principle figurative atau menggambarkan sesuatu, biasanya menggunakan sebuah metafora untuk memberikan ilustrasi kepada pembaca. Misalnya: My love for you is as massive because the ocean. – Cintaku padamu seluas lautan. Her skin is as white because of the snow– Kulitnya seputih salju.
Contoh Teks Deskripsi / Descriptive Text
1. Descriptive Text tentang Bedroom
The bedroom is my favorite room. The wall color is blue, which is my favorite color, it’s one snug bed that faces the window. Every morning, the sun shines through my window and wakes me up.I put my table for study and do my prep at the corner. Beside that table, there is a massive wardrobe wherever I place all of my garments.
My father created the wardrobe on behalf of me as my birthday present. On the left aspect of the table, there’s a shelf wherever I place all of my favorite books. On the table, there’s a lamp, laptop, stationery, and notebook. although my room is tiny and straight forward, I notice it is terribly cozy.
2. Descriptive Text tentang Pets
On my seventeen birthday, my dad gave me a kitten. One thing that I wanted for a long time ago. I named her Kelly. My dad adopted her from a shelter. Once she received my house, she was fragile and little as a bottle. But now, she has full-grown to be a white lovely cat. She chows and exercises well. Her fur grows thick and soft. Kelly may be a charming cat and we’ll continuously watch out for her.
3. Descriptive Text tentang Things
On my previous birthday, my friend gave me a Teddy Bear. The size of the doll is big. It’s about 1.6 metres. The color is brown and white. It is very soft and fluffy. I feel really comfortable when I hug it. My little sister also likes to hug my big Teddy Bears. I love Teddy Bear because they are so cute.
4. Descriptive Text tentang People
Maudy Ayunda is my favorite artist. She is so beautiful and smart. She has made me fall in love with her since I first saw her on TV. My first time seeing her is when she promotes a beauty product on a TV’s advertisement. Since then, she has played in movies and also become a singer. Her voice is also wonderful. I have liked her song since the first time I heard it. Maudy is also an actress that cares about her education. I hear now she is studying somewhere at foreign university. I hope she will make new movies and songs soon.
5. Descriptive Text tentang Food
Fried rice is a typical Indonesian food. Fried rice is a very popular food. The ingredients for making fried rice are rice, cooking oil, soy sauce, and other seasonings. Everyone loves fried rice. Fried rice is very good. Initially, fried rice came from China. Fried rice has been around since 4000 BC.
Belajar teks bahasa Inggris sangat menarik bagi sebagian besar kalian siswa SMA yang ingin mencapai suatu prestasi yang diinginkan. Melalui pemahaman teks dan mengerjakan latihan soal akan memberikan hasil yang bagus, terlebih menyertakan dalam pembahasannya bentuk-bentuk beragam soal HOTS yang tentunya akan mengasah kalian dalam bernalar dan berpikir kritis.
Selain itu, diharapkan dalam memahami teks bahasa Inggris dan mengerjakan latihan soal kalian dapat membuat ringkasan dari materi teks, tips menjawab soal, dan dalam pembahasan latihan soal, sehingga mendorong kalian untuk belajar teks lebih menarik, mudah dan lengkap.
Contoh Soal Descriptive Text
Text 1
I have a pet. It’s a dog and that I decided to name it Dolgy. Dolgy may be a Chinese breed. It’s little, fluffy, and cute. It’s got thick black fur. after I cuddle it, the fur feels soft. Dolgy doesn’t like bones. Each day it chows soft food like steamed rice, fish, or bread. Every morning I offer him milk and bread. Dolgy likes to play with my rabbit when I go to school. Dolgy never chows shoes or barks loudly just like the other pet. Dolgy is a really sweet and friendly animal.
Question:
1. The communicative purpose of this text is…..
A. to explain a specific animal
B. to share associate degree amusing incident with others
C. to give 2 points of reading regarding a problem
D. to tell the readers regarding the sweetness of Dolgy
E. to retell events for the aim of informing and diverting
2. However will Dolgy look like?
A. big, fierce, and cute
B. big, fluffy, and fierce
C. small, fierce, and stink
D. small, fluffy, and cute.
E. small, fluffy, and stink
3. Whom Dolgy plays with once the author goes to school?
A. the writer’s sister
B. the writer’s mother
C. the writer’s cat
D. the writer’s different dog
E. the writer’s rabbit
4. What will Dolgy eat each morning?
A. fish and rice
B. bread and milk
C. bone and milk
D. milk and fish
E. rice and bread
Text 2
Paris is the capital town of France. It’s conjointly one of the foremost lovely and celebrated towns in the world. Paris is termed because of the sunshine. Paris has become a global fashion center. What trendy girls are wearing in Paris are worn by girls everywhere around the globe.
Paris is additionally celebrated for its world center of education. For example, it’s the headquarters of the United Nations Educational Scientific and Cultural Organization, the UN Education, Scientific, and Cultural Organization.
There area unit different several different celebrated places in Paris, like the celebrated deposit the Louvre further because of the cathedral of Notre Dame. However, the foremost celebrated landmark in this town should be the Eiffel Tower.
Paris is once a bunch of individuals called the Parisii. They engineered a little village on an associate degree island within the middle of the Seine about 2 thousand years ago. This island is termed Ile American state la Cite. It’s wherever Notre Dame is set. These days around eight million individuals sleep in the Paris space.
Question:
5. What’s the communicative purpose of the text?
A. to give 2 points of view regarding Paris
B. to elucidate Paris, the capital town of France
C. to explain Paris
D. to retell Paris, the capital of France
E. to steer the readers to travel to Paris, the capital of France
6. What area unit celebrated places in Paris?
A. urban center Tower and therefore the museum
B. The cathedral of Notre Dame and urban center Tower
C. The museum, Eiffel Tower, and urban center Tower
D. The museum, Eiffel Tower, and therefore the cathedral of Notre Dame
E. urban center Tower and Eiffel Tower
7. What percentage of individuals sleep in Paris?
A. eight million individuals
B. seven million individuals
C. six million individuals
D. five million individuals
E. four million individuals
Text 3
My name is Jonathan. I sleep in Cape Town, South Africa. Let me tell you about my daily activities. I continuously visit faculty early in the morning, however, I rarely go back early as a result of continuously visiting faculty and coming home on foot.
My faculty is seven kilometers from my house. The fare is just too big-ticket on my behalf. Once faculty, most of my friends observe African dances, however, I cannot be part of them as a result of which I have to assist my folks. I need to get water from a well and babysit my sisters. I have 2 sisters. Sometimes, I do my prep within the evening, however, at different times I am too tired to try and do it.
Question:
8. The text primarily discusses…
A. Jonathan’s activities within the morning
B. Jonathan’s daily activities
C. the big-ticket bus fares
D. Cape Town
E. Jonathan's faculty
9. The following statement isn’t true?
A. Jonathan has 2 sisters.
B. Jonathan lives in South Africa.
C. Jonathan continuously studies within the evening.
D. Jonathan’s faculty is away from his house.
E. Jonathan's daily activities.
10. What will Jonathan do once in school?
A. He practices recreation together with his friends.
B. He plays together with his friends.
C. He will do his prep.
D. He helps his folks.
E. He studies in the evening.
11. Why will Jonathan continuously get through late?
A. He practices recreation together with his friends.
B. He returns home on foot.
C. He babysits his sisters.
D. He walks slowly.
E. He has sister.
Text 4
Complete the text to answer questions number 12 to 14.
I want to describe my father. He is about forty-five years old. He is about 170 cm (12)… He has a round face and short, black hair. He has big eyes and a flat nose. My father likes doing sports, especially (13). . . . His favorite is Tae Kwon Do. He has a red belt. My father usually helps me when I find (14). .. in doing my homework. He is also nice to my friends. My father is my idol.
Question:
12. _____________
A. short
B. thin
C. fat
D. tall
E. sweet
13. ______________
A. running
B. wrestling
C. martial arts
D. water sports
E. Dancing
14. _____________
A. stories
B. bonuses
C. difficulties
D. information
E. activity
Text 5
Complete the text to answer questions number 15 to 17.
Hello! My name’s Zahra. I’m a (15) . . . .I work in a laboratory. I wear a white lab coat, rubber gloves and a hat to cover my (16) . . . Sometimes, I wear goggles to protect my eyes and a mask too (17)…. my mouth and nose.
Question:
15. ______________
A. journalist
B. scientist
C. teacher
D. cook
E. mechanic
16. ______________
A. hair
B. eyes
C. face
D. hands
E. legs
17. _______________
A. stay
B. see
C. open
D. cover
E. go
Ingin mahir/fasih berbahasa Inggris? Tentu saja banyak solusinya seperti membaca buku, mencari sumber materi dan memperbanyak latihan soal teks. Hal di atas adalah pilihan tepat untuk pembelajaran yang menyenangkan, cepat dan cerdas. Hal ini tentunya akan mengajarkan kalian untuk fasih berbahasa Inggris dengan menyajikan kosakata yang paling penting dan sering digunakan; contoh kalimat, dialog, obrolan yang sesuai dengan situasi dan lokasi; serta tip tata bahasa.
Sekian penjelasan mengenai descriptive text yang bisa kalian pelajari, dan jangan lupa tetap belajar dan berlatih soal bahasa Inggris.
Sumber: dari berbagai sumber
Comments
Post a Comment